Mesto Košice sa prizerá, ako aupark experimentuje s dopravou - Otvorený list voleným predstaviteľom mesta Košice
Otvorený list voleným predstaviteľom mesta Košice
Mesto Košice sa prizerá, ako aupark experimentuje s dopravou
S blížiacim sa otvorením auparku sa stupňuje dopravný chaos, ktorý sprevádzajú dopravné zmeny na Námestí osloboditeľov. Široká verejnosť je čoraz viac rukojemníkom súkromného investora, ktorý improvizuje v snahe ušetriť na dopravných stavbách, z ktorých neprofituje. Niečo už staval v rozpore so stavebným povolením, iné časti z vlastného projektu dopravných stavieb vynecháva. Legalizuje mu to Dodatok č. 2 k Zmluve o prenájme pozemkov. Najzávažnejšou úľavou (a chybou) je vynechanie výstavby jedného jazdného pruhu južne od budovy auparku a vynechanie cesty prepájajúcej južnú so severnou vetvou Štúrovej ulice.
Mesto Košice (oddelenie stavebného úradu Magistrátu mesta) sa tvári, že je všetko v poriadku, ale dôsledkom je nepostačujúca kapacita východo-západnej komunikácie a trvalá obchádzka cez Fejovu ul. Dopravný projektant Ing. Titl sa v diskusiách dokonca nechal počuť, že to, čo sa realizuje, už nie je jeho dielom.
Dodatkom primátor R. Raši zároveň odpúšťa investorovi časť zo záväzku 100 mil. Sk, ktoré mal zmluvne preinvestovať do dopravy. Naviac mu umožňuje bez odbornej oponentúry a verejnej diskusie realizovať experiment s dvomi jednosmernými okruhmi, ktorými chce zamaskovať nezvládnutie vyriešenia dopravy okolo auparku. Podpisom Dodatku primátor protiprávne mení uznesenie Mestského zastupiteľstva vo veci schválenia zmluvy o prenájme. Ďalšie obavy vzbudzuje aj rozsudok Najvyššieho súdu, ktorým ruší rozhodnutie o vyvlastnení súkromného pozemku pod časťou sprevádzkovanej komunikácie na Námestí osloboditeľov.
Perspektívne vyriešenie dopravy bolo základnou podmienkou mesta Košice pre povolenie výstavby práve na Námestí osloboditeľov.
Pokiaľ mesto očakávalo podzemný variant dopravy, HB Reavis Group si presadil povrchový variant: „Dopravné zaťaženie v centre mesta stúpne o 12 percent, priepustnosť ciest po ich prestavbe sa zvýši o 30 percent..... Aupark sa začne stavať až po výstavbe komunikácie..... Výstavba povrchového variantu si vyžiada 3 až 4 mesiace, mimoúrovňového 14 až 18 mesiacov,“ uviedol projektový manažér spoločnosti a dnešný poradca primátora René Popik. Investor dokonca ponúkol aj verejný prísľub, že preinvestuje do úrovňovej dopravy z pôvodných 100 mil. Sk až 270 mil. Sk oproti záruke mesta zabezpečiť všetky povolenia.
Dnes už je jasné, že zostalo len pri sľuboch. Verejnosť, ktorá s nádejou roky trpezlivo znáša rôzne dopravné obmedzenia, sa zlepšenia dopravy nedočká. Spoluzodpovednosť za to nesú aj minulí a súčasní predstavitelia mesta, ktorí neprijateľnými ústupkami investorovi neustrážili verejný záujem.
Neriešenie situácie podľa pôvodnej zmluvy investorom teraz znamená finančnú záťaž pre mesto v blízkej budúcnosti.
Žiadame primátora a všetkých volených predstaviteľov mesta zabezpečiť, aby investor vybudoval dopravné stavby v rozsahu pôvodného stavebného povolenia a v zmysle platného regulačného plánu.
V Košiciach, 02. 11. 2011 JUDr. Mgr. Ladislav Rovinský a Ing. Karol Labaš